Apple, Avrupa Komisyonu’nun Nisan ayında Dijital Pazarlar Yasası’nı (DMA) ihlal ettiği gerekçesiyle kestiği 500 milyon euroluk para cezasına itiraz etti.
Apple, bu cezanın Avrupa Birliği’nin ABD merkezli şirketlere karşı haksız ve ayrımcı davrandığını gösterdiğini savunuyor. Ayrıca, DMA kurallarının net olmaması ve sürekli değişmesi de şirketin eleştirileri arasında yer alıyor.
Apple 500 milyon euroluk cezaya itiraz ediyor
Konu ile ilgili resmi açıklama yapan Cupertinolu teknoloji devi; “Bugün itiraz başvurumuzu yaptık çünkü Avrupa Komisyonu’nun kararı ve emsali olmayan bu para cezası yasanın gerektirdiklerinin çok ötesine geçiyor. İtirazımızda göstereceğimiz gibi, Avrupa Komisyonu mağazamızı nasıl işleteceğimize müdahale ediyor ve geliştiriciler için kafa karıştırıcı, kullanıcılar içinse olumsuz iş koşullarını dayatıyor. Biz bu uygulamaları, cezai günlük para cezalarından kaçınmak için hayata geçirdik ve gerçekleri mahkemeyle paylaşacağız.” ifadelerini kullandı. Aşağıdan 500 milyon euroluk davaya karşı yapılan itirazın detaylarına ulaşabilirsiniz.
Avrupa Komisyonu, Apple’ı hizmetlerini katmanlandırmaya zorladı
Avrupa Komisyonu, geliştiricilere sağlanan sürekli App Store hizmetleri karşılığında bir Mağaza Ücreti alınabileceğini kabul etti ve bu konsepte destek verdi. Bunun üzerine geçtiğimiz Ağustos ayında tek bir Mağaza Servis Ücreti açıklamıştık.
Ancak daha sonra Avrupa Komisyonu, zaten düşürülmüş olan bu Mağaza Hizmet Ücreti’nin katmanlı bir yapıya sahip olması gerektiğini, yani geliştiricilerin bazı hizmetleri istememeleri durumunda daha düşük bir ücret ödemesi gerektiğini belirtti. Bu da hem geliştiriciler hem de kullanıcılar için daha karmaşık bir seçenek yapısına yol açtı. Bildiğimiz kadarıyla başka hiçbir uygulama mağazası böyle bir katmanlı modeli kullanmıyor.
Ayrıca Avrupa Komisyonu, hangi hizmetlerin isteğe bağlı olması gerektiğine karar vererek, keşif ve arama gibi bazı özelliklerin zorunlu hizmet paketinden çıkarılmasını zorladı.
Avrupa Komisyonu, yönlendirme tanımını hukuka aykırı şekilde genişletti
Geçtiğimiz yıl, geliştiricilerin uygulama içindeki dijital ürün ve hizmet tekliflerini duyurmasına ve AB’li kullanıcıları, bu işlemleri Uygulama İçi Satın Alma (IAP) sistemi yerine dış bir web sitesinde tamamlamaya yönlendirmesine olanak sağladık. Bu uygulama, sektörde uzun süredir “yönlendirme” olarak biliniyor. Ayrı olarak, geliştiricilere uygulama içinde IAP yerine alternatif ödeme hizmet sağlayıcıları sunma seçeneği de tanıdık.

Ancak Komisyon’un Apple’a en son gönderdiği talimatta, madde 5(4) kapsamında yönlendirme tanımını hukuka aykırı şekilde ciddi biçimde genişlettiğini düşünüyoruz:
- Yönlendirme artık sadece dış bağlantı vermek değil, uygulama içindeki alternatif ödeme sağlayıcısı promosyonları ya da uygulama içi web görünümleri gibi tekliflerin tanıtımını da kapsıyor.
- Ayrıca bizden, yönlendirme kapsamına rakip uygulama mağazalarına ve bu mağazalar üzerinden dağıtılan üçüncü parti uygulamalara bağlantı vermeyi de dahil etmemizi talep ettiler.
- Bu değişiklikler, yasanın öngördüğü yönlendirme tanımını temelden değiştiriyor ve bizim görüşümüze göre, yasal sınırların ötesine geçiyor.